1 2 3 4 5

1% podatku KRS 0000349426 Bez wahania przekażcie 1% Waszego podatku dla polskiej Szkoły im. Jana Pawła II w Jacmel.

7 rocznica trzęsienia ziemi na Haiti 12 stycznia 2017 roku mija siódma smutna rocznica tragicznego trzęsienia ziemi na Haiti. Wówczas zginęło wielu niewinnych ludzi.

Creamy dzieciom :) Firma Creamy Creative Cosmetics postanowiła wesprzeć dzieci ze szkoły Jana Pawła II w Jacmel.

Nagroda uznania za wybitny projekt infrastruktury publicznej Nasi architekci: Marta Niedbalec i Maciej Siuda odebrali nagrodę dla całego zespołu BALON (Medellin w Kolumbia) zostali oni wyróżnieni nagrodą Holocim Awards 2014 za projekt szkoły na Haiti!

Przekaż 1% podatku KRS 0000349426 Poznaj twarze naszych dzieci! Przyszli uczniowie szkoły Jana Pawła II w Jacmel tymczasem bawią się w prowizorycznej szkole.


zamknij

Wyniki wyszukiwania


Kultura i Sztuka

11.05.2011

Świętowanie Wielkiej Nocy na Haiti

Dwie rzeczy zapowiadają okres wielkanocny u nas, obywateli Pierwszej Czarnej Republiki: - kartki świąteczne wykonane przez dzieci przedszkolne. Na każdej przyozdobionej brokatem kartce namalowana jest pisanka. - „Kap” – latawiec oraz „Grandou” – duży latawiec. W okresie poprzedzającym Wielkanoc na Haiti na każdym rogu ustawiają się handlarze sprzedający latawce - rzemieślnicy, artyści lub osoby, które amatorsko zajmują się wyrobem latawców

Lapatet, fisel, lapake, papyefen, sache dray... – są to słowa związane z Dniem zmartwychwstania Pańskiego. Co roku w Wielki Piątek, w Wielką Sobotę i Niedzielę Wielkanocną niebo haitańskie nie jest błękitne. Mieni się ono wszystkimi kolorami tęczy dzięki latawcom, które są wyrazem artystycznej duszy dzieci.

Wielkanoc jest najważniejszym okresem w haitańskich środowiskach chrześcijańskich. Wszędzie mają miejsce ceremonie religijne upamiętniające Mękę Pańską. Zgodnie z tradycją w tym okresie, aż do Niedzieli Wielkanocnej nie je się potraw mięsnych.

W Wielki Piątek posiłek jest bardzo prosty spożywa się ryby: suszone dorsze lub śledzie, które są podawane z bananami lub ziemniakami (patatami) oraz sałatą i marchwią.
Wielka Sobota, która jest nazywana "samdi dlo benit" jest dniem w którym przygotowujemy się na Zmartwychwstanie Chrystusa, jest dniem w którym zamiata się dom i sprząta. Gospodynie, matki, siostry i ciotki robią zakupy żywnościowe i przygotowują posiłki świąteczne.
O sobie też panie nie zapominają. Na światło dzienne są wydobywane najbardziej uroczyste kreacje, dom zamienia się w warsztat fryzjerski i salon makijażu. Kobiety muszą być piękne na niedzielną Mszę lub Ceremonię Wielkanocną. Przygotowania nie maja końca.
W końcu nadchodzi Niedziela Wielkanocna. Chrystus zmartwychwstał! W kościołach księża i pastorzy głoszą kazania o znaczeniu ofiary Jezusa i błogosławią wiernych. Krzyż i Zmartwychwstanie mają szczególny wydźwięk dla Haitańczyków, którzy wciąż stykają się z przeciwnościami losu i cierpieniem.

Po skończeniu uroczystej Ceremonii, Mszy czas zasiąść do stołu. Wielkanocny posiłek składa się z ryżu, bananów(plantanów), ryb: dorsza i śledzia, sałatki z buraczków, fasoli w sosie. Na stole są też jajka, ale w odróżnieniu od innych kultur, na Haiti jajek się nie święci. Cała rodzina spotyka się przy wielkanocnym stole, często też przy telewizorze, żeby obejrzeć Mękę Pańską i żeby usłyszeć zdanie "NONM SA-A PA FE ANYEN POU L MERITE LANMO" (ten człowiek nie zrobił nic, co by zasługiwało na śmierć). To tak jakby słuchać śpiewu czy inkantacji " ten naród cierpiący nie popełnił żadnego przestępstwa, aby go skazywać na nędzę".

Na ulicach od samego rana odbywają się procesje organizowane przez wiernych, w większości Katolików, często też Protestantów. Obok nich roztańczone grupy RARA, które przejmują inicjatywę w godzinach popołudniowych i tworzą atmosferę podobną do karnawału. Używając różnorodnych instrumentów muzycznych (twonpet, kóne, graj, baget, tanbou, tchtcha, etc...), przyodziani w barwne stroje, muzycy RARA zadziwiają nas, w sposób artystyczny i niepowtarzalny wykonując swoje utwory. W ich repertuarze znajduje się m.in. katolickie Credo oraz pieśni religijne katolickie i protestanckie. Synkretyzm ten na Haiti nie budzi żadnych kontrowersji, jest to bowiem kraj, w którym kultury chrzescijańska i vaudou współistnieją bez większych konfliktów. Poza tym trzeba być robotem, nieczułą maszyną, żeby nie zostać poruszonym i nie dać się porwać rytmom bębnów podczas pochodów RARA, które z niewiarygodną szybkością przemierzają ulice Haiti.


Autorzy: Roodley Nosthe, Tetzner Leny Bien Aime, Florence Gresseau, Stanley Lionel Desir